You are currently viewing Jakie buty na siłownię?

Jakie buty na siłownię?

Wybór odpowiednich butów na siłownię jest według mnie całkiem ważymy wyborem. W końcu wiele dziedzin sportu czy pracy, cechuje się odpowiednim, adekwatnym ubiorem. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego buty na siłownię powinny być dobrane pod rodzaj ćwiczeń, jakie buty wybrać do biegania, a jakie do treningu siłowego z obciążeniem. Jakie ćwiczenia możesz wykonywać bez butów. Oraz czy warto inwestować w specjalne buty do podnoszenia ciężarów.

Czy wybór odpowiednich butów na siłownię jest ważny?

Tak jak już wspomniałem, uważam że wybór odpowiedniego obuwia na trening, jest ważny. Z pewnością jest najważniejszą częścią całego stroju. Dobrze, ale dlaczego? Odpowiednie buty zapewnią, miękkość i komfort podczas ćwiczeń, ale też stabilizacje. Wydaje mi się że ciężko jest znaleźć obuwie, które spełni te dwa czynniki. Buty miękkie nie będą dobrze stabilizować stopy podczas przysiadu. Z kolei buty z twardą podeszwą, świetnie nadadzą się do ćwiczeń wymagających stabilizacji, ale słabo do biegania.

Czyli w skrócie: zależy nam na dobrej stabilizacji podczas ćwiczeń wymagających stania, przysiad, martwy ciąg, wyciskanie sztangi nad głowę czy nawet wiosłowanie w opadzie tułowia. Czyli dobre będą buty z płaską, równą podeszwą.
Podczas ćwiczeń beż ciężaru, biegania lub wykonywania ćwiczeń które nie wymagają stania, zwykłe buty z miękką podeszwą sprawdzą się idealnie.

Buty na siłownię – trening siłowy

buty na siłownię

Buty do treningu siłowego, można podzielić na dwa rodzaje. Specjalistyczne buty z podbiciem na pięcie za 400zł, albo zwyczajne trampki z płaską podeszwą za 50zł. Osobiście polecam używać tych drugich – sam tak robię. Buty z podbiciem, czy też buty do podnoszenia ciężarów, zwał jak zwał. Zapewniają dobrą stabilizacje, ze względu na ich twardość, a podbicie jest po to aby zwiększyć zakres ruchu w stawie skokowym. Ogólnie fajna sprawa, ale takie buty sprawdzą się tylko przy przysiadach i ewentualnie przy martwym ciągu. Kompletnie nie nadają się do biegania, nawet chodzenie w nich nie jest bardzo przyjemne. Wiele ludzi po zakończonym treningu siłowym, wpada jeszcze zrobić cardio, w takich butach jest to ciężkie, więc trzeba nosić na trening dwie pary butów. Dobrze jest przetestować sobie takie butki, jeśli jakiś kolega pożyczy, bo znacznie fajniej robi się w nich przysiad.

Drugą opcją są trampki, albo jakiekolwiek inne buty z płaską podeszwą, sam używam trampek więc to ode pierwsze przyszły mi do głowy. Zacznijmy od tego że są tańszą opcją. Bieganie na takiej płaskiej podeszwie, też nie należy do najprzyjemniejszych. Podbicie na pięcie, można zastąpić podkładając sobie pod pięty krążek. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale na pewno znacznie tańsze. Przy wykonywaniu przysiadu na RIR 0 lepiej byłoby jednak nie mieć krążków pod stopami – lepsza stabilność jest bez nich.

Podsumowując, przy ćwiczeniach wymagających stabilnej stopy – przysiad, martwy ciąg, wyciskanie sztangi nad głowę czy nawet wiosłowanie w opadzie tułowia. Powinno się mieć obuwie z płaską podeszwą lub też robić to ćwiczenie na boso, o tym później.
Przy ćwiczeniach na maszynach, ćwiczeniach w których się leży i ćwiczeniach izolowanych, obuwie nie odkrywa praktycznie żadnej roli.

Buty na siłownię – trening cardio

buty na siłownię

Buty do treningu siłowego przed chwilą omówiliśmy, powinny być twarde i stabilne. Przy treningu cardio, jest powiedzmy że odwrotnie. Powinny być miękkie i wygodne, aby odciążyć stawy podczas biegania, dobra amortyzacja będzie pożądana. Wygoda też, ponieważ bieganie to aktywność która trwa stosunkowo długo i wymaga ciągłego ruchu.

Podsumowując, buty do aktywności takiej jak bieganie czy cardio, powinny być miękkie i wygodne, aby zapewnić dobrą amortyzacja podczas biegu ale też wygodę.

Trening bez butów – czy ma sens?

Na pewno widzieliście kogoś na siłowni, kto wykonuje ćwiczenia w skarpetkach lub boso. Czy to dobre rozwiązanie? Według mnie tak! Sam tak czasem robię. Wykonywanie ćwiczeń wymagających stabilizacji stopy, na boso będzie rozwiązaniem równie dobrym co płaska podeszwa. Nie trzeba nosić dodatkowej pary butów, aby po treningu siłowym zrobić cardio. A przy ćwiczeniach przy których się siedzi, obuwie nie ma znaczenia. Tak że według mnie to bardzo dobre rozwiązanie.

Obserwuj mój Instagram: https://www.instagram.com/darek.saker/ aby bardziej mnie poznać. Ostatnio staram się być tam aktywniejszy.

3 2 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments