You are currently viewing Jak pić więcej wody w ciągu dnia? Praktyczne wskazówki!

Jak pić więcej wody w ciągu dnia? Praktyczne wskazówki!

Jak pić więcej wody w ciągu dnia? A ile w ogóle pić tej wody? Wiele mów się o tym, aby nie zaniedbywać odpowiedniej podaży płynów w ciągu dnia. I zgadza się woda jest niezbędna do życia, a nawet do poprawnego funkcjonowania.
Wiele osób ma jednak problem z odpowiednią jej podażą, stąd narodził się pomysł tego artykułu. Praktyczne wskazówki jak spożywać więcej wody w ciągu dnia. Wypracuj sobie nawyki w bardzo prosty sposób.

Dlaczego woda jest ważna?

Ludzki organizm składa się w większości z wody, u dorosłych mężczyzn to aż 60% zawartości wody w ciele, u kobiet będzie odrobine mniej, około 55%. Różnica wynika z większej ilości tkanki tłuszczowej u kobiet. Wchodząc w temat głębiej – mięśnie składają się w 75% z wody, narządy w 80% składają się z wody, mózg w 80% składa się z wody, krew składa się w 85% z wody. Jak sami widzicie, zaburzenia gospodarki wodnej organizmu mają zły, a nawet destrukcyjny wpływ na organizm. Co się stanie, gdy będziesz pić zbyt mało wody: ciągłe zmęczenie, bóle i zawroty głowy, odczuwanie pragnienie, suchość w ustach, wysuszone oczy, suchą skórą itd. Dodatkowo odwodnienie, obciąża układ sercowo-naczyniowy, podnosi temperaturę ciała i przyczynia się do osłabienia wydolności. Tak, osłabienia wydolności… Zrobisz gorszy trening, jeżeli będziesz nawet lekko odwodniony.

ile dziennie pić wody

Jak pić więcej wody? – To znaczy ile?

Ile dziennie pić wody? Jak to zwykle się mawia w branży fitness – to zależy. Zapotrzebowanie na wodę w ciągu dnia może różnić się między innymi przez: ilość spożywanych kalorii w ciągu dnia, temperaturę i wilgotność otoczenia oraz aktywność fizyczna w ciągu dnia. A jeśli chodzi o warunki fizyczne to wiek, płeć, kompozycja ciała, także mają wpływ na zapotrzebowanie na wodę.
Według Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) dzienne spożycie wody wygląda następująco:

jak pić więcej wody

Kolejną metodą będzie też przyjęcie widełek w postaci od 40-60ml na każdy kilogram masy ciała. Osoba ważąca 80kg powinna spożywać wtedy minimum 3 litry.
Wszystkie te wyliczenia dotyczą, nie samej wody, a ogólnie płynów w ciągu dnia, herbata, kawa, soki, owoce, a nawet jogurt, w pewnym stopniu nawadnia organizm. Według mnie i tak najlepszym sposobem jest kontrolowanie spożytej ilości wody, poprzez kontrole koloru moczu. Czytaj dalej.

Jak pić więcej wody – sprawdź czy pijesz odpowiednią ilość.

Tak jak wspomniałem, według mnie najlepszym sposobem kontroli nawodnienia, jest kontrolowanie koloru moczu. Jeśli mocz nabiera ciemniejszego koloru, to znaczy, że trzeba sięgnąć po wodę. Staraj się pić tyle, aby zawsze oddawać jasny mocz w kolorze jasno żółtym. Dla ułatwienia obrazek poniżej.

odpowiednie nawodnienie skala

Jak pić więcej wody i chudnąć?

Uważam, że pośrednio tak, odpowiednia podaż płynów może pozytywnie wpłynąć na proces odchudzania. Aczkolwiek sam fakt wypicia wody nie sprawi, że schudniesz, sprawi to deficyt kaloryczny.   Po pierwsze – odpowiednie nawodnienie sprawi, że możesz mniej odczuwać głód w ciągu dnia. Po drugie – pijąc do posiłku lub bezpośrednio po posiłku (można pić do posiłku, nic złego się nie stanie) znacznie bardziej się najesz. A po trzecie – często myli się pragnienie z uczuciem głodu, dlatego dbając o odpowiednią podaż płynów, pośrednio pozytywnie wpływa to na odchudzanie.

nawodnienie na treningu

Co z nawodnieniem na treningu?

Nie zapominaj o nawodnieniu przed, po i w trakcie treningu, wspominałem już, że lekkie odwodnienie negatywnie wpływa na jakość treningu. Dlatego jest to aspekt, którego nie powinno się zaniedbywać. Najlepiej podczas treningu pić zwykłą wodę – napoje izotoniczne też mogą się sprawdzić, tylko należy pamiętać o ich kaloryczności. W przypadku ćwiczeń bardziej intensywnych od 1 do 3 godzien, dobre będą napoje sportowe zawierające do 80g węglowodanów na litr. Mogą one dostarczyć „paliwa”, opóźnić zmęczenie i poprawić wydolność. Sugeruje się, aby podczas wysiłku pić, gdy poczuje się lekkie pragnienie lub suchość w ustach.

wskazówki jak pic więcej wody

Jak pić więcej wody w ciągu dnia?
Praktyczne wskazówki!

  • Zawsze staraj się mieć przy sobie wodę, butelkę czy termos z kawą/herbatą.
    • Jeżeli wychodzisz z domu na dłużej, weź ze sobą butelkę wody. W zimne dni może być to termos z kawą lub herbatą./
  • Ściągnij aplikacje, która przypomina o piciu wody.
    • Ściągnij aplikacje na telefon która będzie przypominać Ci o piciu wody, teraz jest tego pełno. Możesz też ustawić sobie kilka budzików.
  • Staraj się mieć wodę zawsze w zasięgu wzroku.
    • Nalej wody do szklanki i zostaw gdzieś w kuchni, za każdym razem kiedy będziesz przechodzić obok, przypomni Ci się o nawyku picia wody. A jeżeli jesteś w pracy to:
  • W miejscu, w którym spędzasz najwięcej czasu, postaw dużą butelkę wody.
    • Woda powinna być zawsze blisko Ciebie, jeżeli siedzisz przy biurku 8 godzin, postaw obok duża butelkę wody, będzie to takie przypomnienie aby pić podczas pracy.
  • Pij wodę około posiłkowo.
    • Nie ma przeciwskazań co do picia wody przed, w trakcie czy po posiłku, pamiętaj o nawodnieniu podczas jedzenia.

Jak pić więcej wody?

  • Zawsze zabieraj ze sobą wodę na trening – pij w trakcie treningu małymi łyczkami po ćwiczeniu.
    • Zawsze zabieraj wodę na trening i pij, wiele osób bierze wodę, ale pije tylko po skończonym treningu albo wychodzi z pełną butelką. Staraj się pić dużo wody podczas wysiłku, szczególnie jeżeli mocno się pocisz.
  • Wypij pół szklanki wody przed snem i szklankę wody zaraz po przebudzeniu.
    • Szklanka wody zaraz po przebudzeniu, będzie dobrym rozpoczęciem dnia. Co do szklanki czy pół szklanki wody przed snem, był trochę mniej optymistycznie podchodził, ponieważ pijąc dużo przed snem, może ucierpieć na tym jakość snu. Jeśli potem często budzisz się w nocy do toalety – lepiej odpuść sobie płynu przed pójściem do łóżka.
  • Dodawaj do wody owoce lub miętę.
    • Jeśli znudziła Ci się zwykła woda, postaraj się ją urozmaicić, dodaj trochę cytryny i kilka liści mięty, a na pewno dużo łatwiej będzie wypić odpowiednią ilość.
  • Pamiętaj że owoce i warzywa też mogą być bogate w wodę.
    • Niektóre owoce są bardzo bogate w wodę np. arbuz czy czereśnie. Pamiętaj że liczy się ogólna podaż płynów, nawet jak zalewasz płatki owsiane wodą, to przecież tą wodę potem zjadasz. Staraj się patrzeć globalnie.
  • Staraj się pić wodę co określony czas.
    • Ustal sobie że będziesz pić kilka łyków wody co godzinę.
  • Zabaw się w wyrabianie nawyku jak tutaj.
    • Zacznij od picia wody na 1 poziomie i gdy uda ci się osiągnąć wyższy poziom zaczynasz pić więcej wody w ciągu dnia. Przykładowo jeśli jesteś mężczyzną i powinieneś pić 2,5 L wody dziennie.
      1 level – 1 l wody w ciągu dnia
      2 level – 1,5 l wody w ciągu dnia
      3 level – 2 l wody w ciągu dnia
      4 level – 2,5 l wody w ciągu dnia
      Wybierz poziom na którym jesteś i pracuj nad nawykami – darmowy plan do pobrania w linku wyżej.

Jak pić więcej wody? – Ile to max?

Tak jak nie da się jednoznacznie określić, ile wody powinno się pić, tak nie da się jednoznacznie stwierdzić, ile wody to maximum. Przedawkowanie wody objawia się podobnie do odwodnienia: wzrost ciśnienia tętniczego i zwolnienie akcji serca, osłabienie, skurcze mięśni, drgawki itd. Aczkolwiek taki stan, nie dotknie większości populacji, mało kto, naprawdę bardzo mało kto jest narażony na przedawkowanie wody. Jeżeli nie jesteś kulturystą czy zawodowym sportowcem, nie przejmuj się tym. Wypijając nawet górne widełki z wyżej wymienionych zaleceń, nie jesteś narażony na przedawkowanie płynów. Co innego gdybyś wypił na raz taką ilość wody, wtedy może zajść pewne niebezpieczeństwo.

Obserwuj mój Instagram aby bardziej mnie poznać. Ostatnio jestem tam aktywniejszy!

5 3 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments